GymnastikkensHovedkvarter

Ny i Idrætsgymnastik

Ny i idrætsgymnastik. Det kan være overvælgende at være ny i en sport. Det kan også være overvælgende og være ny i idrætsgymnastik, og mange spørgsmål man skal forholde sig til.

Gymnastiktøj, hvad skal man have på? Det er et af de mange spørgsmål jeg får, når forældre ringer og spørger til et hold, hvad har de på. Hvis du følger linket, er der en guide til gymnastiktøj.

Når man er lille, under 5 år, starter man oftest på et børnehold. Hvis man er stærk, og man på børnehold introduseres til redskaberne, kan trænerne vurdere at man skal videre på et hold der træner flere gange om ugen.

En af grundene til at man træner flere gange om ugen er at, man kan sidestille det med at ens barn går til 4 ting, fx. badmimnton, fodbold, svømning og ridning, det gør man jo ikke på en og samme dag, det er spredt ud over ugen. Det samme gør sig gældende for de børn der dyrker redskabsgymnastik,  at man som pige går til 4 sportsgrene, hest, barre, bom og gulv, og som dreng går man til 6 sportsgrene, ringe, gulv, bensving, hest, parallelbarre og reck, så hvis man skal nogle vegne, så må man træne, og derfor er træningspassene ofte meget lange. Hvis man spillerforbold træner de fleste 2 gange om ugen i et par timer, alle vil synes det var fjollet, hvis man til fodbold kun trænede 30 minutter om ugen - uden og vide det, såer det måske det man bruger på at træne hjørnespark.

Hvis man starter senere 10-12 år, er der nogel klubber der mener man er startet for sent, hvodfor der er klkubber man ikke kan komme ind i. Det mener jeg det er forkert. -  det er selvfølgelig svære, fordi man er blevet ældre og måske ikke så stærk, og man er begyndt at tænke for meget over det man laver, og synes at nogel at de ting man skal lave i barren og på bommen er lidt skræmmende, men kan man komme over det, kan man godt starte til redskabsgymnastik i en sen alder. 

Hvad skal man så vælge, med eller uden konkurrence?

I min verden er hele livet en konkurrence, fra man er 10 sek gammel er man blevet målt og vejet og scoret på sygehuset, for at se om man har det godt, når sundhedsplejersken kommer hjemme, bliver barnet igen målt og vejet, for at se om det udvikler sig i rigtigt. I vuggestuen, sprogtestes barnet osv. osv.  Konkurrence er ikke nødvendigvis farligt, det skal selvfølgeligt være sundt og gå til konkurrence. Så det er om og finde en mellemvej, hvor der fortsat er udvikling, og hvor det er sjovt både til træning og til konkurrence.

Der er forskellige spor, de 2 p.t. oficielle spor i Danmark er Det Danske Trinsystem og Code of Pionte (elite), men der er også et 3 spor, DXL, som i hvert fald en klub arbejder med, så også åbner op for konkurrencer, neden for er der et skema med nogle spørgsmål, som kan guide til om du skalvælge DDT eller DXL.  Tal evt. med din træner om det skalvære det ene eller andet. 

Her er en oversigt over klubber i Danmark,og hvilke klubber der arbejder med DXL .

Billedet nedenfor er en guid til om man skal vælge DDT eller X-cel som det hedder i USA, men i Danmark DXL





(C) 2018 Lavet med NemmeHjemmesider.dk

Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk